Új kiadása jelenik meg T.S. Eliot The Waste Land című művének. A megjelenés kapcsán a Huffingtonpost a könyv borítójának tervezőjét, Jamie Keenant kérdezgette Under the Covers című rovatában.
Új kiadása jelenik meg T.S. Eliot The Waste Land című művének. A megjelenés kapcsán a Huffingtonpost a könyv borítójának tervezőjét, Jamie Keenant kérdezgette Under the Covers című rovatában.
Korábban írtunk már arról, hogy új borítókat kap a 15 éves Harry Potter-sorozat. J. K. Rowling varázslótörténeteinek amerikai kiadója, a Scholastic már öt új Harry Potter-borítót bemutatott a hétből, a legfrissebb kettőt most hozták nyilvánosságra. Az új dizájn a szeptemberben boltokba kerülő puhafedeles amerikai díszkiadáshoz készült. Kazu Kibuishi illusztrátor munkái egy-egy emlékezetes pillanatot emelnek ki az adott részből. Fent az első kötet, a Harry Potter és a bölcsek köve új külsője látható. Íme az újabb borítók!
Ha Quentin Tarantino forgatókönyvei megjelennének, talán ilyen borítót kapnának. Egy Londonban élő tervező grafikus, Sharm Murugiah készített a Kutyaszorítóban, a Tiszta románc, a Ponyvaregény, a Jackie Brown, a Kill Bill 1-2, a Halálbiztos, a Becstelen brigantyk és a Django elszabadul forgatókönyveihez borítót, a Penguin kiadó sajátos stílusában.
Ray Bradbury klasszikus regénye, a Fahrenheit 451 hatvan éve jelent meg először. A disztópikus könyv a jövő Amerikájában játszódik, ahol elégetik a könyveket, betiltják az olvasást, marad a tévé mint információforrás, amely így az agymosás és a manipulálás tökéletes eszközeként működik. Az Austin Creative Department művészeti iskola hallgatója, Elizabeth Perez tervező már a dizájnnal is jelezné a könyv üzenetét: a borítóba illesztett gyufa kivehető és a gerinc dörzsfelületén akár meg is gyújtható.
J. K. Rowling varázslótörténeteinek amerikai kiadója, a Scholastic szerdán bemutatta az első új Harry Potter-borítót a hétből. Az új dizájn a szeptemberben boltokba kerülő puhafedeles amerikai díszkiadáshoz készült. Kazu Kibuishi illusztrátor munkái egy-egy emlékezetes pillanatot emelnek ki az adott részből, az első, bemutatott borítón például az látható, ahogyan Harry először sétál végig a varázslóvilág boltsorán, az Abszol úton Hagrid társaságában.
Thomas Allen az amerikai ponyvairodalom hagyományait drámaian újraértelmezi a fotográfia eszközeivel. Több mint egy évtizede kísérletezte ki ma is használt technikáját: a negyvenes-ötvenes évek ponyvaregényeiből szikével vágja ki a borítók alakjait, majd azokat kihajtogatva és különböző helyzetekben beállítva közelről készít róluk fotókat, mindig semleges háttér előtt, eljátszva a mélységélesség kínálta lehetőségekkel.
"Nem tudok nem elfogult lenni az ex-Rohamos csapat és Gerhes munkáival" - mondja a debreceni születésű Baranyai (b) András (1974) grafikus, illusztrátor, amikor arról kérdezem, hogy kik a kedvenc magyar könyvtervezői. 2007-ben az év gyermekkönyvének illusztrációiért IBBY-díjat kapot alkotó munkái egyre több könyvet öltöztetnek fel, az utóbbi időben jellemzően az Európa Kiadó könyveit.
David Pearson angol könyvtervező 2002 és 2005 között a Penguin Booksnál vált a tipográfián alapuló dizájn gurujává. Az ő művészeti vezetésével készült sorozatokat azóta többen paradigmaváltásként értékelik a könyvborító-tervezés területén. A fiatalember 2002-ben szerzett diplomát a londoni Central St Martin's College of Art & Design tervezőgrafikai képzésén és utána azonnal felvették a Penguinhez, igaz nem tervezőnek, hanem tördelőnek.
Oliver Miller a világirodalom tíz nagy művéhez tervezett 8-bites, pixeles borítókat, amelyek az 1980-as évek videojátékait idézik. Miller nagy kedvencei a Sierra kalandjátékok, szerinte a pixelek miatt minden szomorúnak, retrónak látszik.
Az első grafikai elemekkel illusztrált plakát 1893-ban készült, alkotója Edward Penfield volt, aki a Harper's magazin 1893. márciusi számához készített egy hirdetést, amelyen a tipográfia és a szöveges elemek helyett a grafikára helyezte a hangsúlyt. Az új stílus megjelenése igazi hullámot indított el nemcsak a plakátművészetben, hanem az újságillusztráció és a könyvtervezés területén is. Az 1900-as években a borítókon megjelentek a grafikák, a könyveket népszerűsítő plakátok is izgalmasabbak lettek. Itt van néhány amerikai könyvhirdetés az 1895 és 1911 közti időszakból, a New York-i Közkönyvtár gyűjteményéből.
Kansas City szívében könyves külsőt kapott egy garázs. A projekt a belváros újjászületésének keretében zajlott, a kultikus könyveket idéző borítók mögött az új közkönyvtár parkolója bújik meg. A helyi lakosok szavazhattak arra, melyik könyvekből álljon össze a homlokzat, amit a Dimensional Innovations tervezett.
Ken Kesey kultikus könyve, a Száll a kakukk fészkére új kiadásának borítóját Baranyai (b) András tervezte. 1962-ben, nem sokkal a regény megjelenése után az egyik női alkalmazott abban a kórházban, ahol Ken Kesey a könyv írásának idején kisegítőként dolgozott, beperelte a szerzőt és kiadóját, a Viking Presst: állítása szerint a regény egyik mellékszereplőjét, a háromszor színre lépő vöröskeresztes hölgyet nyilvánvalóan róla mintázta a szerző. Kesey nem bonyolódott jogi vitába, hanem az érintett részeket (összesen nagyjából három oldalt) egyszerűen átírva, a színesen megfestett "vöröskeresztes libát" a jellegtelen Szóvivőre cserélte. Az Egyesült Államokban tehát, ahol a könyv több mint száz kiadást megért, csak az első kiadás birtokosai ismerhetik az író eredeti szándéka szerint megírt regényt. Az Európa Kiadó jelen kiadásában, amely csak tegnap érkezett a nyomdából, ez az eredeti szöveg olvasható.
James és Michael Fitzgerald ír grafikusok - a The Project Twins illusztrátorai, könyvtervezői - szokatlan, alig használt angol fogalmakhoz készítettek képsorozatot. Íme az A-Z of Unusual Words néhány grafikája:
Biblioclasm - könyvek vagy más írott anyag (gyakran ceremóniaszerű) megsemmisítése
Drót, Totál szívás, Deadwood és Gengszterkorzó; ezek Paul Buckley, a Penguin Books amerikai részlege elnökhelyettesének, kreatív igazgatójának kedvenc sorozatai. Kedvenc rendezői: Sergio Leone, Wong Kar Wai és Martin Scorcese. A betűtípusok közül pedig a Gotham és a Futura a favorit. Borítótervezőkről szóló sorozatunk ötödik részében egy újabb embert mutatunk be, akinek csak ízlése van.
A Londonban élő, valamikor a hetvenes években született Jon Grayről, művésznevén Gray 318-ről, keveset tudni, leginkább annyit, hogy kézzel rajzolt borítóival évek óta a könyvtervezők elitjéhez tartozik. Ügyfelei között brit és amerikai cégek is találhatók, például a Penguin Books, a Random House, a Hewlett Packard, a Discovery Channel, a Berlini Operaház, a New York Times vagy a Time Out. Gray 2011-ben a Nike-nak is dolgozott. A fenti videóban röviden mesél magáról, így jobban megismerhetjük gondolkodásmódját, valamint a kézművességet és a számítástechnikát ötvöző munkamódszerét.
"Nagy rajongója vagyok a szerencsés véletlennek" - avatja be ars poeticájába rajongóit - és bizony számosan vannak ilyenek - John Gall, Amerika nagynevű könyvborító-tervezője. Az Alfred A. Knopf kiadóvállalathoz tartozó Vintage Books művészeti igazgatója a nyolcvanas években kezdte pályáját, majd a kilencvenes években a Grove/Atlantic független kiadó művészeti vezetőjeként tervezett finoman lázadó, meglepő és játékos borítóival lett a könyvtervező szakma meghatározó alakja.
Szörnyen csúnya - mondta Chip Kidd borítóira John Updike, míg James Ellroy szerint ő a világ legnagyobb könyvdizájnere. Oliver Sacks világhírű neurológus-író szerződésben kötötte ki, hogy könyveit csakis ő tervezheti. 39 éves volt, amikor a Yale University Press monográfiát jelentetett meg munkásságáról. A Time magazin 2008-ban a világ száz legbefolyásosabb embere közé választotta a rocksztár státuszú grafikust, aki kevés szabadidejében az Artbreak nevű zenekar frontembere.
Az Európa Kiadó Andorka Tímeát kérte fel, hogy tervezze meg J. D. Salinger kultkönyve, a Zabhegyező 2011-es újrakiadásának borítóját. Salinger külön kérésére a Zabhegyező borítóján csak az író neve és a cím szerepelhet, ez pedig különleges kihívás elé állítja a tervezőket. Andorka Tímea munkáját most hivatalosan is elismerték: a Design and Design International Awardon a nap grafikai tervével díjazták március 24-én.
A fent látható Kafka-borítók tervezője, Peter Mendelsund az egyik legkúlabb arc ma a könyvdizájn területén. Ő a kétezres évek Alvin Lustigja, vagy éppen El Liszickij és Chip Kidd szerelemgyereke. Egy igazi hipszter. Új, havonta jelentkező könyvdizájnnal foglalkozó sorozatunkban egy-egy jelentős tervezőt mutatunk be.