Thomas Allen az amerikai ponyvairodalom hagyományait drámaian újraértelmezi a fotográfia eszközeivel. Több mint egy évtizede kísérletezte ki ma is használt technikáját: a negyvenes-ötvenes évek ponyvaregényeiből szikével vágja ki a borítók alakjait, majd azokat kihajtogatva és különböző helyzetekben beállítva közelről készít róluk fotókat, mindig semleges háttér előtt, eljátszva a mélységélesség kínálta lehetőségekkel.

Az 1963-ban Michiganben született fotográfus Detroitban és Minneapolisban végezte a művészeti egyetemet, hogy többéves minnesotai kitérő után újra visszatérjen szülővárosába, ahol feleségével él egy kétszintes parasztházban. Itt készíti sajátos fotográfiáit, amelyek a ponyvaregények és a kemény krimik hagyományát értelmezik újra. Visszatérő alakjai a cowboyok, a detektívek és a végzet asszonyai.

Mindegyik képpel egy-egy új történetet beszél el, illetve sejtet csupán azzal, hogy új helyzeteket kreál a vintázs borítók szétvagdosásával, hajtogatásával. A szereplők ezzel új kontextusba kerülnek, kvázi diorámákban mutatva be egy-egy konfliktus gyökerét, mintha filmjeleneteket látnánk.

Allen több ezer dollárt érő alkotásai, könyvborítókon (például Elmore Leonard könyvein), művészeti galériákban és magazinokban (Harper's Magazine, Virginia Quarterly Review) láthatók főleg, már ha a netet nem számítjuk. Íme néhány belőlük.