Számítani lehetett rá, hogy Batman végül meghal. Kifogy a kötélpisztoly, elsül egy fegyver, Bruce Wayne egy kicsit, tényleg csak egy kicsit alábecsüli az egyik ellenfelét és kész, vége. A Sötét Lovag halott.
Persze a képregények világában egy hős épp oly’ könnyen feltámad, mint ahogy elhuny, a Whatever Happened to the Caped Crusader? mégis különleges füzet – a „legutolsó Batman történetet” jegyző, amúgy teljesen jogosan hájpolt Neil Gaiman sztáríró tesz róla, hogy így legyen.
Az egész koncepció persze Alan Moore híres Whatever Happened to the Man of Tomorrow? sztoriján alapul, az utolsó Superman képregényen, amivel lezárta a hős addigi élettörténetét, hogy tiszta lappal lehessen újrakezdeni a kisvárosi kvázi-isten kalandjait az újabb generációk számára.
Az a füzet nagyon bejött a kiadónak - nemcsak kritikailag, de anyagilag és művészileg is jól jön az olyan borító, amire nagy betűkkel lehet rányomni, hogy az UTOLSÓ KALAND, A HŐS MEGHAL, A TITKOS ÉN LELEPLEZŐDIK satöbbi. Neil Gaiman amúgy a Sandman képregényt jegyzi, számos fantasy regényt írt már (Coraline, Amerikai istenek, A temető könyve, Óceán az út végén), és ha van úgymond szakterülete vagy sajátos írói motívuma, az a régi mitológiák újragondolása, főleg a halálmisztérium területén. Nem csoda, hogy ezek az elemek a Whatever Happened to the Caped Crusaderben? is megjelennek, sőt. Gaiman teljesen más utolsó történetet ír, mint a nagy előd, de sok helyen túl is szárnyalja őt. Batman utolsó kalandja olyan univerzálisra sikerült, hogy gyakorlatilag bárhol, bármikor be lehet illeszteni az olvasmányainkban.
Már az alapszituáció is remek, Batman a saját halotti torára kerül, és míg titokzatos szellemtársával kitalálja, hogy akkor most mi a fene is történik, az egybegyűlt gyászolók – a hős barátai és ellenségei – megemlékeznek róla.
Számos történetet hallhatunk, amelyek mind a Sötét Lovag halálával érnek véget, látszólag ellentmondva egymásnak. Batmant lelövik, lezuhan, bennég, elvérzik. A Joker megmérgezi, de kiderül, hogy nincs is Joker, csak unatkozó gazdájának úri szórakoztatást nyújtó Alfréd – ami önmagában is vicc, hiszen a bohóc közben végig ott ül a teremben. A helyzet teljesen abszurd, de közben remekül mulatunk a mi lett volna ha szerű ötleteken. Nem csak, hogy ezek a történetek korábbi Batman történeteken alapulnak – lásd mondjuk A gyilkos tréfát -, így valódi nekrológot állítva a karakternek, de mind kiemeli a hős egy-egy fontos aspektusát: a macskanővel való se veled, se nélküled románcot, a Joker vicceivel szembeni kérlelhetetlen szigort vagy épp az önfeláldozó hitet, amit Bruce Wayne a szülővárosába vetett. Ráadásul a történet elegáns finomságokkal is tele van. A tor ugyanabban a sikátorban zajlik, mint ahol Thomas és Martha Wayne meghalt (és a Batman ezáltal megszületett) – sőt a gyilkosuk Joe Chill is megjelenik, mondván: ha a kezdeteknél ott volt, akkor a végnél is ott a helye. Vagy éppen az, hogy a kis elmesélt történetek olyan stílusban is vannak megrajzolva, ahogy eredeti rajzolójuk papírra vetette őket. A rajzok egyébként Andy Kubert művei, remek munkát végzett.
Persze Batman hamarosan a dolgok végére jár, és kiderül, hogy az összes történet igaz, csak mindegyik egy másik életben – a Sötét Lovag meghal, mert előbb utóbb mindenki meghal, de számára nincs Pokol vagy Menny, csak újjászületés a saját bőrében. „Batman jutalma az, hogy ő lehet Batman, de előtte eltölthet pár boldog évet a családjával. Ez több mint ami a legtöbb embernek megadatik”.
A Whatever Happened to the Caped Crusader? meghatóan mutatja be Batmant, az embert, aki kérlelhetetlen igazságfétise és bűnüldözése révén több lesz embernél. És aki nem véletlenül az egyik legnépszerűbb és legtöbbet idézett, parodizált képregényfigura. Az örökké újraszülető hős motívuma roppant elegánsan simítja el az eddigi ellentmondásokat a kánonban, hiszen alternatív világokban minden kicsit másképp történik meg.
Habár az önálló elemek jók, és végül össze is állnak egy kerek egésszé, az embernek mégis az az érzése támad, hogy kicsit összecsapott az egész képregény, mintha valaki csak felvázolta volna a cselekményt, de nem fejti ki.
A kis megemlékezések egy része indokolatlanul hosszú, a másik részük indokolatlanul rövid, és Batman is túl gyorsan emészti meg a saját halálát. Szó sincs a gyász Kübler-Ross féle öt szakaszáról, ami azért szomorú, mert a Sötét Lovag különlegessége, hogy ember, viszont itt egyáltalán nem emberi. Pedig ennél jobb érzelmi megrázkódtatást senki nem kívánhatna, akit kicsit is érdekel a karakterfejlődés. Batman lelkével együtt viszont a történet lelke is odavész. Kiváló mestermunkát kapunk, de nem műalkotást.
Boros András
Neil Gaiman - Andy Kubert: Whatever Happened to the Caped Crusader?
DC Comics
2009