A Kerouac család az 1940-es években
A beat generáció tagjai, a nagyrészt a húszas években született nonkonformista írók a Columbia Egyetemen ismerkedtek meg, majd kötöttek életre szóló barátságot egymással, valamint a marihuanával, a benzedrinnel, az alkohollal és a morfiummal. Életük végéig bohém hedonisták voltak ők, a spontaneitás papjai. A beat generációt Allen Ginsberg tette igazán ismertté, amikor 1957-ben a Lawrence Ferlinghetti által kiadott könyvét obszcenitással vádolta a San Francisco-i rendőrség. A bírósági ügy óriási felháborodáshoz vezetett, de Burroughs Meztelen ebédjének ügyével együtt hozzájárult ahhoz, hogy az Egyesült Államokban eltörölték végül az irodalmi cenzúrát.
A beat generáció kifejezést 1948-ban használta először Jack Kerouac egy John Clellon Holmes-szal folytatott vitában. A beatet többek között ’vert’, ’ütött’ értelemben használták az első világháború után jelentkező „elveszett nemzedék” (Ernest Hemingway, F. Scott Fitzgerald, Sherwood Anderson stb.) mintájára. Bár maguk a generáció tagjai is sokszor tiltakoztak az elnevezés ellen, a New York Times Magazinban megjelent John Clellon Holmes-cikk (Ez a beat generáció, 1954), Allen Ginsberg Üvöltése (1956), Jack Kerouac Útonja (1957) és William S. Burroughs Meztelen ebédje (1959) után már nem volt értelme a tagadásnak. Az Úton megjelenése után Amerika-szerte, majd nemzetközileg is ismertté vált Kerouac 1959-ben a Playboy magazinba írt cikket A beat generáció eredete címmel.
A generáció névadó vezére, Kerouac (1922-1969) 1951 áprilisában írta meg kultikus regényét az Útont, amelynek szerkesztett változata 1957-ben jelent meg. Ez a verzió némileg finomított volt az eredetihez képest, amelyben kendőzetlenül írt Amerika sötétebbik oldaláról, a fergeteges éjszakai bulikról, a tudatmódosítókról, a homoszexualitásról, ráadásul a szereplők eredeti nevükön szerepeltek: Dean Moriarty itt még Neal Cassady, Carlo Marx itt Allen Ginsberg, Gőböly Lee (Old Bull Lee) pedig William S. Burroughs. Angolul először csak 2007-ben jelent meg az „eredeti tekercs” (magyarul pedig 2011-ben M. Nagy Miklós fordításában).
Az Úton a negyvenes évek végének Amerikájába enged mély bepillantást, a következő képek ellenben nagyrészt az ötvenes években készültek – azt hiszem, így is pontosan érzékeltetik, hogyan bulizott a beat generáció, leginkább pedig Jack Kerouac.
Allen Ginsberg: William S. Burroughs és Jack Kerouac hülyéskedik, New York, 1953
William S. Burroughs: Allen Ginsberg és Jack Kerouac hülyéskedik, New York, 1953
John Cohen: Jack Kerouac, Lucien Car, Allen Ginsberg, 1959
Burt Glinn: Jack Kerouac magyaráz a Seven Arts Caféban, New York, 1959
Burt Glinn: Jack Kerouac kimutatja szeretetét egy csodálója felé,
Seven Arts Café, New York, 1959
Burt Glinn: Jack Kerouac egy beat partin, New York, 1959
Jerry Yulsman: Jack Kerouac egy évvel az Úton megjelenése után,
New York, 1958
Jerry Yulsman: Jack Kerouac, Greenwich Village, New York, 1958
Jerry Yulsman: Jack Kerouac az alternatív alkoholbevitel lehetőségeit kutatja,
New York, 1958
Ismeretlen fotós: Jack Kerouac a zenegépnél, 1950-es évek vége
Ismeretlen fotós: Jack Kerouac iszik és dohányzik, 1950-es évek vége
Fred W. McDarrah: Jack Kerouac az Artists Clubban szilveszterezik,
1958. december 31.
Ismeretlen fotós: Jack Kerouac elfáradt egy házibulin,
1960-as évek eleje
John Cohen: Allen Ginsberg, Gregory Corso (sapkában), Larry Rivers festő,
Jack Kerouac és David Amram zenész reggelizik, New York, 1959