A magyar könyvkiadásban a mai napig másodlagos – de inkább harmadlagos – jelentőségű a könyv fizikai megjelenése. A könyv mint tárgy a legkevesebb esetben kerül a szöveggel egyenrangú szerepbe, csupán a szöveg hordozófelületeként lehet érdekes, és bár az utóbbi években történtek jelentős előremozdulások, illetve a magyar könyves mesterség komoly hagyományokra tekinthet vissza, meg sem közelítjük például az angolszász világ bátorságát, szellemességét, koncepciózus szemléletmódját. De szerencsére vannak kivételek. Nézzük, melyek voltak a XX. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál legvalamilyenebb borítói. 

Ahogy Könyvművesek sorozatunkban, most is csak a borítókat vizsgáljuk. Idén ha nem is rondák, de továbbra is bátortalanok a magyar nyelvű könyvek címlapjai. Mintha a kiadóknak nem lenne érdekük szép könyvet csinálni. Pedig nem érdemes sajnálni a pénzt és az időt a legjobb tervezőktől – akik itthon is vannak szép számban, csak éppen többnyire nem könyveket terveznek –, hiszen a befektetés megtérül: az olvasó is többet kap, a könyv is észrevehetőbb lesz, a kiadók presztizse is növekszik, mindemellett jelentősen csökken a vizuális környezetszennyezés.

10. Mester Dóra Djamila: Nő, anya, szerető (Jaffa)

Mester Dóra Djamila szexről és anyaságról szóló vaskos könyvét Saturno Butto olasz szürrealista festő alkotása díszíti, amely amellett, hogy pontosan összefoglalja a könyv tartalmát, egyben a nő társadalmi szerepeinek, és azoknak az elvárásoknak is humoros összefoglalója, amelyek a mű megírására késztették a szerzőt. Hegyi Péter, a Jaffa tervezője jól választott.

9. Ilja Ilf – Jevgenyij Petrov: 12 szék (Alinea)

Az odesszai születésű szerzőpáros , Osztap Bender megalkotóinak új kiadású 12 széke, ha nem is mondhatja el magáról, hogy zseniális, de Molnár-Polányi Petra borítójának mindenképpen az idei tízes listán a helye.

8. Arne Dahl: Misterioso (Scolar)

A svéd üzleti elit köreiben játszódó tizenegy részes krimisorozat első darabja – akárcsak a többi – sötét és véres. Mely két szín uralhatná a Máthé Hanga tervezte borítót, ha nem a vörös és a fekete? Cikkünk a regényről.

7. David Grossman: A világ végére (Scolar)

Ez a könyv David Grossman mesterműve. "Flaubert megteremtette Emmát, Tolsztoj az ő Annáját, és most Grossman életet lehelt Orába” – mondja Grossman izraeli író háborúellenes regényéről Paul Auster. Ez a blurb egyelőre többet sejtet a műről, mint Máthé Hanga visszafogott borítója.

6. Krasznahorkai László: Megy a világ (Magvető)

Pintér József borítói a kilencvenes évek óta változatlanok, hosszú ideig szinte a Magvető védjegyének számítottak. Krasznahorkai László új elbeszélés kötetének címe – Megy a világ – innen nézve nem kicsit ironikus, ugyanakkor nyilván pontosan fedi a krasznahorkai valóságot.

5. Simon Márton: Polaroidok (Libri)

Simon Márton nagy érdeklődéssel várt második kötetének borítóján Tarr Hajnalka Instant nyáj című munkája látható. Fiatal kortárs költő könyvén fiatal kortárs képzőművész alkotása. A Gesamtkunstwerk ideája megvalósulni látszik. Erre írtunk a kötetről.

4. Sirokai Mátyás: A beat tanúinak könyve (Libri)

Akárcsak Sirokai Mátyás második kötetének esetében, amelynek borítóján Esterházy Marcell The End of the Long March című munkája köszön vissza. A kötet és a borító harmonikus egysége gyanút kelt: ez nem lehet véletlen. A könyvről költészeti összállításunkban írtunk.

3. Elmore Leonard: Dinamit (Jaffa)

A ma is aktív legendás krimi- és westernszerző, forgatókönyvíró 1988-as regénye a szextől, drogtól és rock&rolltól bűzlő hetvenes évek bűzlő Amerikába húzza vissza az olvasót. Üdítő érzés látni, hogy Hegyi Péter, a könyv tervezője nem csak elkészítette a borítót, de olvasta is a könyvet.

2. Klaus Mann: Mefisztó (Európa)

Az Európa Kiadó borítói Gerhes Gábor művészeti vezetése alatt minimum hozzák a megbízható szintet, de ha igazán jót akar, akkor tudja hova kell fordulni. Baranyai (b) András borítója annak ellenére is megérdemli listánk második helyét, hogy a német Rowohlt kiadó egyik címlapját parafrazeálja.

1. Jevgenyij Popov: Vodkára vodkát (Európa)

Az első hely szintén európás könyvé. Stark Attila képzőművész, egyben a magyar street art feketebáránya vonzóan lehangoló borítót tervezett a vodkás üvegben élő rezgő alkoholistáról Popov zseniális novelláskötetéhez, amelyről erre írtunk.