Drót, Totál szívás, Deadwood és Gengszterkorzó; ezek Paul Buckley, a Penguin Books amerikai részlege elnökhelyettesének, kreatív igazgatójának kedvenc sorozatai. Kedvenc rendezői: Sergio Leone, Wong Kar Wai és Martin Scorcese. A betűtípusok közül pedig a Gotham és a Futura a favorit. Borítótervezőkről szóló sorozatunk ötödik részében egy újabb embert mutatunk be, akinek csak ízlése van.


A könyves DJ

Buckley bár képzett grafikus és jó rajzoló, saját illusztrációit általában nem használja a borítókon; legtöbbször fotókból dolgozik, vagy a legjobb, legegyénibb illusztrátorokat kéri fel az általa tervezett könyvek borítóinak megrajzolására. Ebből a szempontból egy rendezőre, vagy még inkább egy DJ-re hasonlít, aki ugyan a zenét nem maga írta, mixei azonban csak rá jellemzőek.

Paul Buckley-nek már az édesapja is illusztrátor és reklámügynökségi grafikus volt a pennsylvaniai Philadelphiában, ahol Paul is született. Buckley a New York-i School of Visual Artson grafikus diplomát szerezve eleinte szabadúszó illusztrátorként és tervezőként dolgozott reklámügynökségeknek és magazinoknak, például a Newsweeknek és a Penthouse-nak, de egy három hónapos Közép-Amerikai út annyira leszívta anyagi tartalékait, hogy muszáj volt állandó állás után néznie. Egy rövid ügynökségi előzmény után 1989-ben a Penguin Kiadónál találta magát, mint könyvtervező, ahol azóta is dolgozik, immár alelnökként is. Tizenegy könyvtervező munkatársával évente mintegy hatszáz címet terveznek meg. A cégnél dolgozik felesége is, Ingsu Liu, aki szintén dizájner – ahogy bátyja, Jerry is, de ő nem dolgozik a Penguinnél.

Borítóiról

A kilencvenes évek emlékezetes munkáiból ki kell emelnünk a Borges-sorozatát, amely szigorú mértani szerkesztésével, sötét árnyalataival a harmincas évek képi világát, Borges pályakezdésének időszakát idézi meg.

1997-ben megjelenésének negyvenedik évfordulójára öltöztette új ruhába Jack Kerouac Útonját, ami viszont annyira old schoolra sikerült, hogy a stílusjegyek alapján akár a könyv első kiadása is lehetne.

Azok az írók, akik dolgoztak valaha Buckley-vel hosszú távon kitartanak mellette, így a Magyarországon nem ismert William T. Vollmann is, akinek 2000-ben tervezett először borítót a The Royal Family című regényéhez, de a 2009-ben megjelent Imperial is szép egyszerű, erős fotóalapú borítót kapott, mindkét munka sejteti a vollmani világ sötétségét.

Buckley másik hű szerzője az itthon szintén kevéssé ismert, de az angolszász világban igen népszerű T. Coraghessan Boyle, akinek a kilencvenes évek óta számos könyvét tervezte meg. Ezek közül talán a legszebb a 2005-ben megjelent Tooth and Claw and Other Stories című novelláskötethez készült borító, amely letisztult minimalizmusával, a szürke háttér előtti félalakos pumával és a visszafogott News Gothic betűtípussal egyszerűen telitalálat.

2007-ben jelent meg A.M. Homes regénye a This Book Will Save Your Life; a kedvec betűtípussal, a Gothammal dolgozó borítón Sam Weber illusztrációja, egy puma látható, fején „Hollywood” felirattal.


Sorozatairól

2002-ben két emlékezetes könyvsorozattal is jelentkezett. Az Andrew Davidson illusztrációt felhasználó, John Steinbeck születésének századik évfordulójára kiadott sorozat a két háború közt divatos dizájnelemekből építkezik, míg az ugyanabban az évben megjelent Don DeLillo hatrészes sorozat az egyik legjobb munkája. Az ötletesen, lazán átgondolt borítókon két visszatérő szervezőelem figyelhető meg: mindegyiken két fotót használt fel, amelyek határozottan elkülönülnek egymástól, továbbá a cím minden esetben vastag keretben szerepel. Ezek az egységes borítók különösen erős hangulatot árasztanak, ami a jelek szerint az írónak is megfelelt, hiszen azóta is együtt dolgozik Paul Buckleyvel.

A 2004-ben Graham Greene születésének századik évfordulójára kiadott sorozat finom rajzait Brian Cronin készítette, Buckley a grafikát felhasználva egyszerű, vonzó és szemet gyönyörködtető borítókat tervezett.

 

A művészeti vezető

Paul Buckley munkássága művészeti vezetőként legalább akkora értékű, mint önálló tervezőként. Friss tekintetével olyan gondolattársításokat valósít meg, amire más gondolni sem merne. Ezekhez a már-már perverz analógiákhoz aztán meg is találja a legjobb embereket, akik pedig örömmel dolgoznak vele és neki.

Nagy dobás volt a 2005-ben indult Penguin Graphic Classics sorozat, amely Chris Ware népszerű illusztrátor Candide-jával kezdődött. A komoly rajongótáborral bíró Ware képregényként adaptálta a 18. századi filozófus-író művét, Buckleynak pedig több sem kellett, jöttek is a szokatlan párosítások, majd a felkérések, aztán előbb-utóbb a könyvek is. Art Spiegelmann Paul Auster New York-trilógiáját rajzolta meg, Frank Miller Thomas Pynchon Súlyszivárványát, Jason pedig Kerouac Dharma Hobókját. A sorozat legutóbbi, harmincnegyedik kötete a Kommunista kiáltvány Killoffer rajzaival.

A Penguin Ink sorozathoz pedig a legmenőbb tetováló művészeket kérte fel, hogy olyan könyveknek tervezzenek borítót, mint például John Maxwell Coetzee-tól a Barbárokra várva, Helen Fieldingtől a Bridget Jones naplója, vagy Martin Amistől a Pénz. A végeredmény egészen röviden: menő.

Végül meg kell említeni legújabb agyszüleményét a tavaly indult Penguin Threads sorozatot, amelyben két művésznő, Jilian Tamaki és Rachel Sumpter által hímzett borítókba öltözik például Jane Austentől az Emma, vagy L. Frank Baumtól az Óz, a Nagy Varázsló.

Még több Paul Buckley tervezte borító a dizájner Flickr oldalán és a Book Cover Archive-on.