Mi lett volna, ha azon a bizonyos estén abban a bizonyos sikátorban nem Bruce Wayne szülei halnak meg, hanem ő? A gyász hatására apjából lesz Batman, anyja Jokerré válik. Erre a csavarra épül a Flashpoint – Knight of Vengeance. Sok esetben egy-egy ilyen koncepció remek történettel párosul, és sikerül valami igazán különlegeset alkotni. Most nem.

Sőt, a történet maga olyannyira érdektelen, hogy már alig emlékszem rá. Joker elrabolja Harvey Dent gyerekeit, Batman kiszabadítja őket és a végén lelkiznek. Persze leegyszerűsítve a legtöbb képregénysztori mind ennyire buta, de most nem egyszerűsítettem különösebben. Persze vannak érdekes kikacsintások az alternatív világban - a Pingvin a sötét lovagot segíti, vagy hogy a Macskanő kényszerült tolószékbe, nem Barbara Gordon -, de ezekre nincs magyarázat, és a történet ezektől független is faék egyszerűségű marad.

Thomas Wayne teljesen más Batman, mint fia. Míg Bruce felesküdött, hogy soha nem olt ki emberéletet, addig ő halomra gyilkolja azt, aki az útjába akad, szemet szemért kiáltva, teljesen megkeseredve. Nem valami nagyszerű nyomozó, de jó stratéga: kaszinótulajdonosként egyszerre irányítja a szervezett bűnözést és Gotham privatizált rendőrségét, mindenhova elér a keze, és senki nincs, aki megállítsa. Martha Wayne Jokerként gyerekeket rabol és papás-mamásat játszik velük, miközben saját családja elvesztésén siránkozik, gyűlöli férjét, aki nem tudta megmenteni a fiukat. A képregény végén Martha Wayne már csak-csak meggyógyulna, amikor megtudja, hogy egy másik világban élhet a fiuk, mégha ők meg is halnak – de amikor kiderül, hogy apja helyett ő válik a Sötét lovaggá, végképp megőrül, és hamarosan meg is hal. A feldolgozhatatlan gyász, a veszteség, amit fiúk, illetve egymás elvesztése okoz a Wayne házaspárnak, a történet szívévé válhatna, de felszínessége révén csak mozgatórugó marad. Kár érte.

A rajzok hangulatosak, a színvilág is megnyerő, és van pár érdekes kép – például a Bruce Wayne halálának helyszínén egymás kezét fogó Batman és Joker -, de az esetek nagyrészében a képek elnagyoltak, torzak, kidolgozatlanok. Ebben illenek is magához a történethez. Míg általában ajánlani szoktam az ilyen önálló, nem a megszokott univerzumokban játszódó képregényeket azoknak is, akik nincsenek tisztában a hősök világával, ezt most nem teszem, sőt. Hagyjátok ki nyugodtan.

Boros András

Brian Azzarello - Eduardo Risso: Flashpoint: Batman - Knight Of Vengeance, DC, 2011